OPETH - The Last Will And Testament
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem šestou desku brooklynských šílenců poslouchal poprvé, měl jsem jasno. Tohle už překročilo tu hranici, kdy tu je progrese jen pro progresi. LITURGY byli vždycky divní, ale první kontakt s jejich poslední deskou skončil s vědomím, že si to podruhé už pravděpodobně nepustím. Hlavně proto, že extravagantní podivnost a neočekávané přístupy tu už začínají ohmatávat čáru, za kterou se jakákoliv alternativní hudba stává neposlouchatelným nesmyslem. Ale nedalo mi to. Nakonec jsem si to pustil i podruhé. Potřetí. I počtvrté...
Začátek, který tvoří vícehlasá vokální hříčka na citoslovce „hůůů“, se zvrhává v intenzivní jízdu, během níž si kytara několik minut drží ty nejvyhrocenější aranže. Představte si filmovou scénu, kde má děj absolutní špičku. Epický krátký moment, který vás má krátce bodnout a pak nastat úleva. Vydechnutí. Smrt. Cokoliv jiného, protože děj vás k tomuto okamžiku dlouho vedl. Poté má nastat katarze. Očista po tomto dramatu, které už vyvrcholilo a je za námi. Skladba „Djennaration“ vás ale v té vyhrocenosti drží osm minut. Osm minut agresivně útočí ostrými čepelemi a porcuje vaše uši na nudle. A to je jen malá ukázka toho, co má s vámi Haela Ravenna Hunt-Hendrix v úmyslu.
Nová deska postrádá symfonickou opulentní složku, kterou mělo například album „Origin of the Alimonies” z roku 2020. Rozhodně ale nezmizel mindset, který si LITURGY osvojili u předchozích alb. Tento styl aranžování je na „93696“ stále přítomný, jen prostředkem není orchestrální monumentálnost.
LITURGY se na novince otevřeli ale i dalším dimenzím. Je tu mnohem více nepříjemných zvukových glitchů, které nemáte možnost slyšet nikde jinde. V tom, jak intenzivně a roztříštěně hudba působí, se podařilo zprostředkovat něco opravdu unikátního, co jiná metalová kapela nenabízí. Sama autorka často hovoří o tom, že se snaží zprostředkovat pocity genderové dysforie, a unikátnost tohoto materiálu odhaluje, že zdroj, ze kterého LITURGY čerpají inspiraci, je rozhodně něčím velmi specifickým.
Jakkoliv se toto album liší od jiné hudby, tak v rámci sebe sama splývá. Jsou tu akusticky laděné výdechy, které tvoří oázy v opakujících se explozích syrově znějícího metalového masakru, ale nestačí to. Album je dlouhé. Obsahuje dvě téměř čtvrthodinové skladby a celek si prostě osmdesát minut neobhájí. Musím tedy uznat, že s každým mým dalším poslechem si k „93696“ nacházím cestu, ale už teď je mi jasné, že z celé diskografie tento kus mým nejoblíbenějším kouskem nebude. Nedá se mu upřít ambice. Spousta zajímavých rytmů. Neotřelý zvuk a opravdu extrémní přístup. Rozhodně ve vás zanechá silné emoce. Ale není to nic, co budete bezmezně milovat.
LITURGY se na novince otevřeli dalším dimenzím podivna.
7 / 10
Ravenna Hunt-Hendrix
- vocals, guitar (2005–present), electronics (2015–present)
Mario Miron
- guitar (2020–present)
Tia Vincent-Clark
- bass guitar (2019–present)
Leo Didkovsky
- drums (2019–present)
1. Daily Bread
2. Djennaration
3. Caela
4. Angel of Sovereignty
5. Haelegen II
6. Before I Knew the Truth
7. Angel of Hierarchy
8. Red Crown II
9. Angel of Emancipation
10. Ananon
11. 93696
12. Haelegen II (Reprise)
13. Angel of Individuation
14. Antigone II
15. Immortal Life II
93696 (2023)
Origin Of The Alimonies (2020)
H.A.Q.Q. (2019)
The Ark Work (2015)
Aesthethica (2011)
Renihilation (2009)
Immortal Life (EP) (2008)
Datum vydání: Pátek, 24. března 2023
Vydavatel: Thrill Jockey
-bez slovního hodnocení-
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Aktuální EP ukazuje dvě tváře současně. Zprvu klasický symfonický patos, pak ovšem skladby „200 Years“ a „Live The Tale“, které se bez sborových refrénů obejdou, a hned je to o třídu lepší. Tudy vede cesta z tvůrčí smyčky a bezradnosti posledních alb.
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.